• Obchody Dnia Niepodległości: cz.1

08.11.2018

Trójkąt Trzech Cesarzy

Dnia 8 listopada 2018 r. klasa 4,5 i 6 wezmą udział w geograficzno-przyrodniczych  warsztatach terenowych z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości na terenie Trójkąta Trzech Cesarzy w Sosnowcu. Niektórzy uczniowie znają już to miejsce bo  odwiedzili je będąc na spływie kajakowym.

A oto krótka historia tego niezwykłego zapomnianego miejsca:

W pobliżu Sosnowca, Mysłowic i Jaworzna, u zbiegu Białej i Czarnej Przemszy, znajduje się miejsce  o historycznym znaczeniu, zwane „Trójkątem Trzech Cesarzy”. Stykały się tam granice Prus (później Cesarstwa Niemiec) oraz byłych terenów Rzeczypospolitej, które po rozbiorach znalazły się pod panowaniem Austrii i Rosji.  Miejsce to do zakończenia I wojny światowej było znane niemal w całej Europie. To tu przyjeżdżały wycieczki, po rzece pływały barki i dwa małe parostatki z których korzystali wycieczkowicze, tu mogli podziwiać wspaniałe widoki z wieży oraz robić zakupy w przygranicznych straganach.

Jak to miejsce wygląda dziś przekonają się wkrótce nasi uczniowie. W tym dniu zabieramy ze sobą zeszyty do przyrody i geografii, kiełbasę i chlebek na ognisko (zapewnia szkoła), herbatkę w termosie i…. w drogę.

Wyjeżdżamy po pierwszej lekcji planowany powrót do szkoły na 5 lekcję.

• Moja wielka piłkarska przygoda

19.10.2018

W zeszłą niedzielę wybrałem się z tatą na mecz Polska - Włochy.   Na miejscu dowiedziałem się, że to podwójna niespodzianka bo miałem uczestniczyć w eskorcie naszych piłkarzy na boisko. Na początku bardzo się denerwowałem, ponieważ nie wiedziałem jak mam się zachowywać, w szatni piłkarzy Pani, która się nami opiekowała wytłumaczyła nam jak się ładnie prezentować i kiedy śpiewać hymn. Po przebraniu w stroje piłkarskie zostaliśmy ustawieni w takim specjalnym tunelu, gdzie czekaliśmy na naszą drużynę. Każde dziecko wychodziło z innym piłkarzem,  ja wyprowadzałem Bereszyńskiego, ale i tak poznałem Lewandowskiego i BłaszczykowskiegoJ. Po odśpiewaniu hymnu wróciłem z resztą dzieci do szatni gdzie były moje ubrania, jak już wszyscy się przebraliśmy pani opiekunka zaprowadziła mnie do taty, z którym oglądałem cały mecz.  Ta niedziela była dniem, którego nie zapomnę do końca życia.

• Konwersacje w języku angielskim

4 października odbyły się pierwsze zajęcia z Panem Christopherem Burns’em. Pan Burns pochodzi z Anglii. Na pierwszych zajęciach przedstawialiśmy się w sposób niezwyczajny. Zadanie było następujące na kartce mieliśmy wypisać trzy zdania o sobie. Dwa prawdziwe i jedno fałszywe. Oczywiście wszystko w języku angielskim. Każdy ocenia te zajęcia bardzo pozytywnie. Lekcje są luźne, ciekawe i jest na nich dużo śmiechu. Uczniowie w sposób spontaniczny i bardzo żywiołowy reagowali ma zajęcia jak i samego wykładowcę. Użyłabym nawet stwierdzenia, że jest to nauka przez śmiech. Pan Burns mówi bardzo wyraźnie, dlatego uważam, że każdy go świetnie zrozumie. Mi osobiście bardzo podobały się zajęcia. Mam nadzieję, że każdy wyniesie z nich jak najwięcej.

• Diablak

09.10.2018

Diablak – relacja z wyprawy

W piątek 28 września grupa śmiałków  pojechała się na niesamowitą wyprawę, której celem było zdobycie Diablaka – szczytu, na którym według legend żył kiedyś sam diabeł.

O godzinie 16 zebraliśmy się pod szkołą. Wszyscy byliśmy bardzo podekscytowani. W końcu wybieraliśmy się na najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego. Każdy był doskonale przygotowany zarówno fizycznie jak i mentalnie. Spakowaliśmy się iw wyjechaliśmy w kierunku Zawoi. Po ok. 3 godzinach jazdy dotarliśmy do celu. Rozpakowaliśmy i rozpaliliśmy ognisko. Przy nim sobie trochę pośpiewaliśmy, każdy coś zjadł i oczywiście nie mogło zabraknąć najważniejszego czyli kibicowania naszym siatkarzom. Wiernie dopingowaliśmy naszych przed telewizorem, niestety jednak przegrali     z Włochami 2:3/3:2, ale i tak awansowali z pierwszego miejsca w grupie. Następnego dnia z samego rana spakowaliśmy się, zjedliśmy śniadanie i od razu pojechaliśmy w kierunku Zawoi-Markowe. Mierzyliśmy wysoko. Chcieliśmy w dobrym tempie, ale przede wszystkim bezpiecznie zdobyć szczyt. Sam wybór szlaku był bardzo ambitny. Szlak zielony, którym szliśmy pomimo podobnego czasu przejścia, jest o wiele bardziej wymagający, niż ten prowadzący z przełęczy Krowiarek. Szliśmy w bardzo dobrym tempie. Po około 90 minutach marszu doszliśmy do schroniska. Na Markowych Szczawinach pogoda nas nie rozpieszczała. Było bardzo zimno – mniej więcej 5°C i nie było widać szczytu. Pomimo tego po około 15 minutowym postoju zdecydowaliśmy się zaatakować szczyt najciekawszą, ale i najtrudniejszą trasą – Percią Akademików. Niestety po drodze nie mieliśmy praktycznie żadnych widoków na okolice, ani tym bardziej na szczyt. Szliśmy jednak naprzód. Po drodze mieliśmy miłą niespodziankę, gdy zaczął prószyć śnieg. Były to bardzo słabe opady i nie wpłynęły one na sytuację na szlaku. Moim zdaniem najfajniejszym miejscem na szlaku była ponad ośmiometrowa, prawie pionowa ściana „Czarny Dziób”. Oczywiście były tam ułatwienie typu łańcuchy czy klamry, ale nawet za drugim razem robi olbrzymie wrażenie. Pomimo tego, że na trasie w niektórych miejscach było dosyć ślisko, nikt nie miał problemu z przejściem. Na szczycie góry, w ruinach diabelskiego zamku, pierwsza grupa pojawiła się około godziny 13:20. Było strasznie zimno temperatura była poniżej zera, a mocny wiatr sprawiał, że wydawało się, że jest -10 stopni Celsjusza. Kolejne grupki powoli dochodziły na szczyt i rozpoczęliśmy zejście czerwonym szlakiem w kierunku schroniska. W przeciwieństwie do Perci, było na nim bardzo dużo ludzi.

• Euroweek za nami

24.09.2018

EUROWEEK… „Program, który został zapoczątkowany na Ziemi Kłodzkiej już w 1994 roku przez grupę studentów zainteresowanych integracją europejską, demokracją, działaniami społeczno-kulturowymi i rozwojem społeczności lokalnych.”- tak brzmi oficjalna definicja Euroweeku, jednak nam kojarzy się on przede wszystkim z… super zabawą pomieszaną z nauką, poznawaniem nowych ludzi, wspaniałych wolontariuszy, mnóstwem uśmiechu oraz serdeczności i życzliwości. W dniach 16.09.- 20.09.2018r. nasza szkoła miała przyjemność wziąć udział w tym projekcie! „Podróżowaliśmy” po różnych krajach, poznawaliśmy ich kulturę, tradycyjne jedzenie i inne ciekawostki. Uczyliśmy się różnych tańców, piosenek, rysowaliśmy, tworzyliśmy, braliśmy udział w różnego rodzaju występach, a przede wszystkim, szlifowaliśmy język angielski! Wszystkie zajęcia były prowadzone przez różnych wolontariuszy z różnych zakątków świata i językiem przewodnim i wiodącym był właśnie język angielski! Nasza szkoła ze wszystkimi zadaniami i konwersacjami w języku angielskim poradziła sobie rewelacyjnie! Długo będziemy wspominać spędzony tam czas i poznanych studentów, ale mamy nadzieję, że jeszcze tam wrócimy

• Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2018/2019

04.09.2018

Wszystko co dobre szybko się kończy… Tak i wakacje W końcu nadszedł wrzesień, a z nim powrót do szkoły. Mamy nadzieję, że wszyscy uczniowie na to czekali i że wszyscy wypoczęliście, naładowaliście baterie i jesteście gotowi do startu, tak jak nasi kochani pierwszoklasiści, którym chcemy pogratulować odwagi i wspaniałej postawy przy oficjalnym pasowaniu Was na uczniów naszej szkoły. Witamy w gronie Arkoniaków! Reszcie uczniów, rodzicom i gronu pedagogicznemu również dziękujemy za obecność! 3, 2, 1… Start! Zaczynamy rok szkolny 2018/ 2019!

• Podróże z Arkoną 2018

Po pracowitym roku szkolnym w końcu nadeszły wakacje! A wraz z nimi… Coroczny obóz szkolny! Tym razem zwiedziliśmy piękne Węgry, tajemniczą Rumunię i słoneczną Bułgarię.Naszą podróż zaczęliśmy od genialnej pogody, z której skorzystaliśmy na basenach w Hajduszoboszlo. Ciepłe baseny, „fala”, wodne place zabaw… to coś, co lubimy najbardziej! Następnie ruszyliśmy do magicznej Rumuni pełnej tajemnic i przygód. Po szybkim i sprawnym ulokowaniu się na kempingu Vampire Camping i odpoczynku, zwiedziliśmy enigmatyczny zamek Hrabiego Draculi. Poznaliśmy tam historię samej budowli, jego właścicieli, sekrety powstawania filmu pt.: „Wywiad z wampirem”, a także legendę samego Włada Palownika. Oczywiście nie mogło zabraknąć czasu na pamiątki Zmierzając do Bułgarii, odwiedziliśmy piękny i niepowtarzalny w swym uroku Pałac Peles w miejscowości Sinaia, który niegdyś był letnią rezydencją królów rumuńskich. Został wzniesiony w XIX wieku z polecenia króla Rumunii Karola I. Obecnie znajduje się w nim muzeum.Naszym ostatnim przystankiem były bułgarskie Złote Piaski. Piękna plaża, ciepłe morze i wysokie temperatury z powiewem morskiej bryzy… Taki klimat charakteryzował nasz pobyt nad Morzem Czarnym. Jednak oprócz wypoczynku, opalania, zbierania niepowtarzalnych muszli, kąpieli w morzu, basenie, łowienia ryb, dyskotek, spacerów plażą, śpiewów, tańców i różnych zabaw, znaleźliśmy czas na inne rozrywki. Zwiedziliśmy pobliskie miasto Warna i jego chlubę- muzeum symboliczny grób Władysława Warneńczyka- króla Polski i Węgier. Nie mogło nas również zabraknąć w niespotykanym Kamiennym Lesie, w którym podziwialiśmy cuda natury, czyli kamienie w przeróżnych kształtach, a także w pięknym i klimatycznym mieście Bałczik, z którego przywieźliśmy wspaniałe pamiątki. Nie mogliśmy również nie zwiedzić nadzwyczajnego Klasztoru Aładża, czyli średniowiecznego monasteru skalnego. Ta wykuta w skale świątynia założona została prawdopodobnie już w IV wieku n.e. Oprócz historycznych stron Bułgarii, nie zabrakło czasu również na te bardziej rozrywkowe. Jednym z nich była wyprawa do delfinarium. Niezapomniane spotkanie z czterema inteligentnymi delfinami i ich show na pewno na długi czas zostaną w naszej pamięci.Jednak „szczęśliwi czasu nie liczą” i dwa tygodnie obozowe minęły tak szybko, że nie zauważyliśmy kiedy nastała pora powrotu, pakowania się, składania namiotów i pożegnania z morzem przy ognisku i zachodzie słońca. Mamy jednak nadzieję, że nawet się nie obejrzymy i przyjdzie czas kolejnego wyjazdu w następne porywające i magiczne miejsca!

• Euroweek dla uczniów naszej szkoły już wkrótce

25.08.2018

W dniach 16-20 września (nd-czw) uczniowie naszej szkoły będą brać udział w programie edukacyjnym EUROWEEK, jest to  międzynarodowy program, który ma na celu rozwój zdolności intelektualnych, przywództwa, kreatywności, komunikacji oraz umiejętności interpersonalnych poprzez stosowanie różnorodnych technik, podejście formalne, nieformalne i ponadkulturowe, co pomoże przygotować uczestników do integracji i zrozumienia obecnego świata. Językiem do komunikacji jest głównie język angielski. Zajęcia odbywać się będą w malowniczo położonych  górskich miejscowościach na Ziemi Kłodzkiej, dokładny adres podamy na początku września. Podczas tego wyjazdu uczniowie będą wykonywać zróżnicowane zadania, mające na celu integrację grupy i budowanie teamu, a także uczestniczyć w  warsztatach językowych, odgrywać role, tworzyć prezentacje, prowadzić rozmowy motywacyjne oraz dyskusje grupowe a to wszystko oczywiście w języku angielskim. Program jest odpowiednio dostosowany do wieku, więc młodsi uczestnicy będą mieli okazje wypróbować różnego typu gry i zabawy językowe.

• Lot balonem w stratosferę - maj 2018

25.05.2018

Lot balonem – misja stratosfera .

W dniu 21 maja 2018 o godzinie 11.08 z terenów przyszkolnych Prywatnej Szkoły Podstawowej ARKONA w Siemianowicach Śląskich wystartował amatorski balon meteorologiczny wraz z aparaturą pomiarową i systemem rejestracji obrazu. Start tak dużej jednostki badawczej w szkole podstawowej jest wyjątkowym wydarzeniem. Pomysłodawcą i projektantem misji jest Przewodniczący Rady Rodziców – Aleksander Halor. Stroną techniczną i kontrolą lotu zajął się Pan Tomasz Brol. Cel misji to oczywiście otwarcie młodych umysłów na rozwój i naukę. W pierwszej tego typu misji zaplanowano doświadczenia z materiałem biologicznym i zebranie danych telemetrycznych lotu. Doświadczenia zostały zaprojektowane w ten sposób by nawet uczniowie najmłodszych klas mieli możliwość przyjrzenia się namacalnie i dosłownie wynikom badań. W wysokie partie stratosfery poleciały nasiona popularnych roślin wystawione na ekstremalnie niską temperaturę wynoszącą -70 ⁰C i niskie ciśnienie powietrza ocierające się praktycznie o próżnię kosmiczną. Dodatkowo sonda wyniosła próbki kontrolne zabezpieczone przed ekstremalnymi warunkami . Próbki porównawcze pozostawiono na ziemi. Dane telemetryczne mogą być wykorzystane na lekcjach nie tylko fizyki ale i na lekcjach przyrody w klasach młodszych w celu dosłownego i namacalnego pokazania rozkładu ciśnienia atmosferycznego i gradientu temperatur.  Zebraliśmy takie same dane jakie co dzień zbierają meteorologowie wypuszczając swoje balony z wielu punktów na świecie niezbędne do dokładnego przewidzenia pogody na najbliższe dni.  Czym jest balon meteorologiczny ? To nic innego jak wielka lateksowa powłoka napełniana na starcie 10 metrami sześciennymi helu jednego z najlżejszych gazów. Po napełnieniu balon ma średnicę około 2 metrów i jest w stanie unieść ponad 4 kilogramy ładunku. Jednak by wzniósł się  na wysokość ponad 30.000 metrów ładunek nie może być zbyt ciężki. Na dużych wysokościach balon pęka rozdymając się do kuli o średnicy ponad 20 metrów zaś ładunek opada łagodnie wykorzystując niewielki spadochron na ziemię.  Dzięki nadajnikowi który przekazuje swoją pozycję grupa przechwytująca jest w stanie znaleźć kapsułę znając jej pozycję z dokładnością do kilku metrów. Całość takiej łączności jest organizowana dzięki amatorom krótkofalarstwa takim jak Wojtek Ścigała. Pan Wojtek w ramach wolontariatu pomógł nam w wypuszczeniu balonu jak i jego śledzeniu. Czy w takich misjach może się coś nie udać – ależ oczywiście ! Zaraz po starcie tracimy kontrolę nad tym co dzieje się dzieje z balonem i ładunkiem. W naszym przypadku poryw wiatru spowodował awarię zasilania dwóch niezależnych kamer, co wręcz można porównać do rzeczy niemożliwej. Dlatego kolejne misje zostaną bardziej dopracowane techniczne. Nieodzowne są podziękowania dla Dyrekcji Prywatnej Szkoły Podstawowej Arkona za sfinansowanie lotu oraz naszym sponsorom Panu Adamowi Skrzypkowi z firmy Aspo-Soft oraz Panu Adamowi Goik z firmy FHU Contrakt Adam Goik za sfinansowanie aparatury pomiarowej.

Aleksander Halor

• Spływ kajakowy Mała Panew - maj 2018

25.05.2018

Dnia 18 maja osoby chętne z klas IV - VII podstawówki oraz gimnazjum udały się szkolnym busem wraz z panem Olkiem, Tomkiem i Grzegorzem na spływ kajakowy. Naszym celem był 12 kilometrowy odcinek Małej Panwi w miejscowości Kolanowice.

Spod szkoły wyruszyliśmy o godzinie 8:10, a na miejscu byliśmy już około 10. Po przyjeździe na przystań „Amazonka”  każdy przebrał się w strój odpowiedni do kajaka, otrzymał kapok i pojechaliśmy na miejsce rozpoczęcia naszego spływu. Na początku myślę, że każdy miał drobny problem z wiosłowaniem, lecz już po paru minutach wszyscy dzielnie pokonywali odmęty Małej Panwi. Po 7 km zrobiliśmy sobie krótką przerwę. Kiedy każdy odpoczął, popłynęliśmy dalej. Podczas spływu mieliśmy okazję wsłuchać się w przyrodę, wyciszyć się oraz podziwiać fascynujące lasy wokół. Po pokonaniu całego odcinka wróciliśmy do przystani w celu przebrania się i zjedzenia obiadu. Posiłek był przepyszny i myślę, że każdy wyszedł najedzony. Wyjechaliśmy około godziny 15 i pod szkołą byliśmy mniej więcej o 17.

Wyjazd uważam za naprawdę udany (zapewne nie tylko ja). Chętnie udałabym się na kolejny spływ kajakowy. Dziękujemy panu Olkowi, Tomkowi i Grzegorzowi za sprawowanie opieki nad nami i miło spędzony czas.

Zuzanna Nowak Pingwiny

• Lecimy balonem

10.05.2018

Szkoła Arkona postanowiła wysłać w górne warstwy atmosfery balon

stratosferyczny wraz z kamerą, materiałem biologicznym i podstawową

aparaturą telemetryczną. Jeśli warunki atmosferyczne nie pokrzyżują

planów, w poniedziałek 21 maja wystartuje balon SEBA przewidywana

wysokość osiągnięta przez balon powinna wynosić około 35 km. Stratosfera, to miejsce gdzie panujące warunki są zbliżone do odległego zaledwie o  kilkadziesiąt km kosmosu, przejmujące zimno sięgające nawet – 70 stopni

Celsjusza, ciśnienie jest bliskie zeru. Na tej wysokości przestrzeń

ponad głowami jest absolutnie czarna – nie ma błękitnego nieba, widać

tylko jasną kulę Słońca i gwiazdy, a wszystko to w środku dnia. Jeśli z

tej wysokości popatrzymy w dół, zobaczymy Ziemię i jej kulisty

kształt. Lateksowy balon, napełniony będzie wodorem – najlżejszym gazem i podczas startu będzie miał średnicę ok 2m. Wraz ze wzrostem wysokości

spadające ciśnienie atmosferyczne będzie rozpychało lateksową powłokę do średnicy ponad 20m (jest to rozmiar sporego domku jednorodzinnego), po czym balon – nie wytrzymując naporu gazu zostanie rozerwany, a kapsuła opadnie na Ziemię na małym spadochronie. Na przewidywane miejsce lądowania wyruszy ekipa poszukiwawcza celem podjęcia kapsuły. Dane telemetryczne i materiał biologiczny zostanie przekazany nauczycielom i uczniom celem przebadania i przeanalizowania danych. Zaś pozyskany materiał filmowy pozwoli nam spojrzeć na piękno i ogrom naszego globu.

Zapraszam też na krótką prelekcję wygłoszoną przez miłośnika

krótkofalarstwa i amatorskich lotów balonowych Pana Tomasza Brol.

Aleksander Halor – przewodniczący Rady Rodziców i szkolni opiekunowie projektu.

• Nagłówek

• Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Sint, adipisci, quibusdam, ad ab quisquam esse aspernatur exercitationem aliquam at fugit omnis vitae recusandae eveniet.

Inventore, aliquam sequi nisi velit magnam accusamus reprehenderit nemo necessitatibus doloribus molestiae fugit repellat repudiandae dolor. Incidunt, nulla quidem illo suscipit nihil!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit.